محمد محمدی؛ مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش
مسال "نظام دوری" در 650 کلاس اول ابتدایی اجرا میشود و 18 هزار دانشآموز تحت پوشش قرار میگیرند.
وی ادامه داد: در این طرح دانشآموزان پایه اول تا سوم دبستان را با یک معلم طی میکنند؛ بر این اساس یک خانواده گسترده با حضور معلم، دانشآموزان و والدین تشکیل میشود همچنین نظام ویژه آموزش خانواده تحت عنوان "طویل رشد" را طراحی کردیم تا خانوادهها همپای مدرسه جلو بیایند.
وی با اشاره به اینکه در پایان پایه سوم یک آزمون ملی خواهیم داشت، تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین موظفیم در پایان دورههای تحصیلی، نظام سنجش ملی داشته باشیم البته نه برای ارتقای دانشآموز بلکه با هدف سنجش سایر مولفههای نظام آموزشی از جمله کیفیت معلم و برنامهریزی درسی.
مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: نظام سنجش ملی تا به امروز عملیاتی نشده است و از امسال که "نظام دوری" آغاز میشود در پایان پایه سوم، دانشآموزان حاظر در این طرح جامعه آماری ما خواهند بود که نمونهای از آنها را انتخاب کرده و آزمون ملی برگزار خواهیم کرد.
محمدی ادامه داد: هماکنون در حال کار مطالعاتی و کارشناسی هستیم تا در پایان پایه سوم بتوانیم نظام سنجش ملی را ایجاد کنیم و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی موظف است تا سه سال آینده، شاخصهای لازم برای این موضوع و اهداف را تعیین کند.
وی با اشاره به اینکه هماکنون 80 درصد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به دوره ابتدایی اختصاص دارد در توصیهای به خانوادهها گفت: در پایه اول دبستان بر زیاد نوشتن تأکید نداشته باشید و به دانشآموز برای املای صحیح، فشار روانی وارد نکنید بلکه هدفتان زیاد خواندن همراه با کودک باشد.