حدود یک سال پس از راهاندازی اپلیکیشن بلواسکای که ثبتنام در آن تنها با دعوتنامه ممکن بود، حالا تمام کاربران میتوانند در این شبکه اجتماعی ثبتنام و از آن استفاده کنند. این پلتفرم تاکنون موفق به جذب حدود 3 میلیون کاربر شده، اما حالا به شکل جدیتر رقابت خود را با ایکس و تردز آغاز میکند.
بلواسکای در پستی در وبلاگ خود اعلام کرد که سیستم ثبتنام از طریق دعوتنامه به این شرکت کمک کرد تا بتواند رشد کاربران را مدیریت کند و در عین حال رفتهرفته قابلیتهای بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد.
«جی گرابر»، مدیرعامل این شرکت در گفتوگو با بیزنس اینسایدر گفت: «در طول یک سال گذشته، به خودمان فضا دادیم تا مطمئن شویم که چیزهایی نظیر زیرساختهای مبنایی و ظرفیتهای مدیریت محتوا فراهم شدهاند. اکنون دیگر آمادهایم. در ادامه ماه جاری [میلادی] قابلیت Federation و برچسبگذاری شخص ثالث را فعال میکنیم تا افراد بتوانند سرویسهای مدیریتی مدنظر خود را اجرا کنند.»
قابلیت Federation به کاربران اجازه خواهد داد تا دسترسیهای آزادتر و قابلشخصیسازیتری داشته باشند. بلواسکای مدعی است که کاربران در این پلتفرم میتوانند خودشان انتخاب داشته باشند، بهجای این که قدرت انتخاب را به شرکتهای خصوصی یا الگوریتمهای مخفی بدهند.
پروژه بلواسکای در سال 2019 توسط «جک دورسی»، بنیانگذار توییتر آغاز شد. در آن زمان، دورسی انتظار داشت که این پلتفرم تحت هدایت گرابر بتواند به یک پروتکل اجتماعی باز برای تعاملات عمومی تبدیل شود و حتی این ایده وجود داشت که شاید توییتر یک روز از این پروتکل استفاده کند.
در سال 2021، بلواسکای به یک شرکت مستقل تبدیل شد اما هنوز با توییتر مراودات مالی داشت. منتها پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، این مراودات بهکلی قطع شد. حالا این دو پلتفرم رقیب یکدیگر محسوب میشوند و با توجه به جنجالهایی که از زمان ورود ماسک بهوجود آمده، بسیاری از کاربران توییتر این شبکه اجتماعی را به مقصد بلواسکای ترک کردهاند.