پروژه خودروی اپل که به «Titan» نیز معروف بود، ظاهراً پس از 10 سال و صرف میلیاردها دلار هزینه لغو شد. اپل برنامههای بلندپروازانهای برای خودروی الکتریکی خود داشت؛ مانند داشتن یک سیستم رانندگی کاملاً خودکار. گزارشی تازه میگوید که برای تحقق این امر، کوپرتینوییها تراشهای معادل چهار M2 Ultra را توسعه داده بودند.
به گزارش 9to5Mac، «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ، در یک پرسش و پاسخ گفت که تیم اپل سیلیکون تا قبل از لغو این پروژه، «بهشدت» مشغول کار روی آن بود. به گفته این روزنامهنگار، کوپرتینوییها تلاش زیادی برای توسعه «مغز هوش مصنوعی» این خودرو انجام داده بودند. برای این منظور، مهندسان اپل یک تراشه سیلیکونی را سفارشیسازی کرده بودند. این تراشه جدید قدرتی معادل چهار تراشه M2 Ultra (قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز) در کنار هم داشت. یک تراشه M2 Ultra متشکل از 134 میلیارد ترانزیستور است و پردازنده 24 هستهای، یک GPU با حداکثر 76 هسته و یک موتور عصبی 32 هستهای دارد. M2 Ultra در نسل فعلی مک استودیو و مک پرو وجود دارد؛ بنابراین تراشه خودروی اپل بهلحاظ تئوری میتوانست دارای 536 میلیارد ترانزیستور باشد.
نکته جالب این است که گرمن میگوید توسعه این تراشه جدید، قبل از توقف پروژه «اپل کار»، تقریباً به پایان رسیده بود؛ البته این کمپانی میتواند مجدداً از این تراشه جدید برای پروژههای آینده استفاده کند.
اپل از سال 2014 به سرپرستی «تیم کوک»، روی پروژه Apple Car فعالیت میکرد. در طول 10 سال گذشته، این شرکت ایدهها و نمونههای اولیه مختلفی را آزمایش کرده بود. گزارشها نشان میدهند که کوپرتینوییها حتی با مرسدس بنز، فورد، فولکس واگن، مک لارن و تسلا برای ساخت ماشین اختصاصی مذاکره کرده بودند.
بااینحال، با توجه به چالشهای مختلف، اپل در این پروژه تجدیدنظر کرد و ظاهراً به ساخت خودروی اختصاصی خود پایان داد. این پروژه سالانه حدود 1 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشت.