صفحه اصلی / مقاله

اجتماعی

  • 1403-02-25

ظرفیت‌های‌ هنر و رسانه ایران در جنگ شناختی بازدارنده نیست

ظرفیت‌های‌ هنر و رسانه ایران در جنگ شناختی بازدارنده نیست
  • تاریخ انتشار:
    1403-02-25

اکبر نصراللهی در همایش کشوری استادان هنر‌، فرهنگ و ارتباطات در شیراز با هشدار نسبت به اینکه ‌انبوه مسائل مهم و رهاشده در حوزه هنر و فرهنگ و ارتباطات،  کشور را هر روز با بحران‌های  بیشتری روبه‌رو می‌کند، اظهار داشت: با اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و بازآرایی در نظام هنری، رسانه‌ای، آموزشی و حاکمیتی کشور و  نهضت هنرمند و توانمندسازی در عرصه‌های رسانه‌ای می‌توان مسائل ‌انبوه و حل نشده هنر و رسانه  را حل کرد. 

وی افزود: درک ناکافی از پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی‌، آرایش رسانه‌ای و  تغییر در مدل تولید، توزیع و مصرف اطلاعات  و نوع کنشگری‌، فقدان کنشگری فعال و اتخاذ رویکردهای سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی، حبس  در نظام آموزشی ده‌ها سال قبل با وجود تغییرات گسترده محیطی، پاسخگو نبودن به مطالبات دانشجویان، مردم و حاکمیت، عرضه دانشجویان فاقد توانمندی در بازار کار، مخاطب‌گریزی، ناتوانایی یا توان کافی در تامین نیازهای مخاطبان‌، اقناع مخاطبان، بازدارندگی‌، مقابله با جریان تحریف و لشکر رسانه‌ای غرب‌، وارونگی افکارعمومی‌، بازی در زمین رسانه‌ای و فرهنگی و هنری معارضان‌، نداشتن روایت اول و برتر در بسیاری از موضوعات مهم و راهبردی‌، غلبه مارپیچ سکوت‌، جریان‌ساز نبودن  از  جمله انبوه مسائل مهم و حل نشده  بخش‌های هنری و رسانه‌ای کشور است که افکار عمومی را آسیب‌پذیر و بی‌پناه کرده است.

این استاد  دانشگاه تصریح کرد: ‌در ‌زمینه‌های موشکی و تجهیزات دفاعی کشور به بازدارندگی رسیده ‌اما در  زمینه‌های رسانه‌ای و ارتباطاتی ‌توفیق نداشته ‌و  رسانه‌ها و هنرمندان هم اغلب ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند؛ نتوانستیم نیروهای توانمند و دارای مهارت‌های کافی رسانه‌های جبهه انقلاب را  برای رقابت با  رسانه‌ای معارض تربیت کنیم!

         

 

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های‌ کشور در بخش هنر و رسانه بسیار بالا‌ست اما یا استفاده کافی نمی‌شود ‌و  یا در خدمت منافع ملی و انقلاب اسلامی نیست؛ به دلایل مختلف از جمله نداشتن روایت اول و برتر‌، بخش‌های هنر و فرهنگ و رسانه ‌و روابط عمومی‌ها، در قبال جنگ شناختی رقبا و دشمنان، بازدارنده نیستند.

نویسنده کتاب مدیریت اخبار در رسانه‌های حرفه‌ای تاکید کرد: همه به ویژه ‌قوای مختلف در ایجاد شرایط موجود رسانه‌ای ‌و هنری مقصر‌ند، اما سهم ساختارهای آموزشی و نوع و نحوه تدریس در دانشکده‌ها و گروه‌های هنر‌، رسانه و فرهنگ و ارتباطات هم در ایجاد و استمرار وضع موجود کم نیست‌؛ طرح نو  درباره خودمان نیاز داریم؛ ادامه این وضع کشور را د‌ر محاصره و بحران  بیشتر قرار می‌دهد.

وی با طرح این سئوال که چه ‌‌کسانی ‌باید ‌کشور ‌را ‌از ‌محاصره تبلیغاتی نجات دهند و مخاطبان راهبردهای "جهاد ـ تبیین"‌، "‌روایت اول" "بازسازی ـ انقلابی‌" و استراتژی‌های سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگ و ارتباطات‌، چه کسانی هستند، تاکید کرد‌:  نخبگان  و دانشگاه  باید کشور را از این شرایط نجات دهند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه اضافه کرد: اهداف، راهبردها، سیاست‌ها در اسناد بالادستی، گفتمان رئیس ‌دانشگاه، گفتمان مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم کاملاً مشخص است و قرار نیست تا سال 1405، مجدد اهدف و راهبرد و سیاست‌ها تغییر داده شود؛ بنابراین بدون درگیر شدن در حاشیه‌ها یا  بازگشت به عقب و توقف  در حاشیه‌ها‌، که اجرای برنامه تحول را «متوقف یا  کند»  می‌کند‌، وظیفه و هنر ما این است که  اهداف‌، راهبردها و سیاست‌های برنامه سند ‌تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی  را بشناسیم و به دیگران بشناسیم، حساس باشیم و حساس بکنیم‌، آگاه باشیم و دیگران را آگاه کنیم و در نهایت  با اجرای دقیق و به موقع آنها با مشارکت استادان و دانشجویان‌، دانشگاه را از بحران پیش‌رو نجات دهیم.

        

 

نصراللهی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌‌ هنر و رسانه در تراز انقلاب و تمدن‌ساز‌، اسلامی‌سازی و تعمیق آموزه‌ها، بومی‌سازی، شناخت مسائل و نیازهای ملی و بین‌المللی، پاسخگو به تحولات ملی و محلی و نقش‌آفرینی در آنها، پاسخگویی به مطالبات رهبری‌، حاکمیت و مردم‌، توانایی شناخت حل مسئله، خروج از حبس در قواعد ساختارها و منابع قدیمی و غربی، ارتقای کیفیت و کارآمدی، ‌توانمندسازی‌، نشاط علمی و معنوی از اهداف مهم مندرج در سند تحول و تعالی است که باید با اتخاذ ‌راهبرد‌هایی  مثل کنشگری فعال، روایت اول  و برتر  به این اهداف رسید.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: صرف بازسازی و تغییر راهبرد و رویکرد به تنهایی کافی نیست، بلکه توجه به عامل «زمان» هم بسیار ضروری است؛ کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با تحولات محیطی‌، آرایش جدید نظام‌های سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌، رسانه‌ای برای کشور و جبهه‌ رسانه‌ای انقلاب اسلامی، هنرمندان  و دانشگاهیان  بسیار گران تمام خواهد شد.

  • برچسب ها
  • اکبر نصراللهی هنر رسانه جنگ شناختی