محسن هرمزی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: شورای فعلی شهر تهران با نگاهی ویژه به حمل و نقل عمومی مصوباتی تعیین کرد و بر این اساس در بودجه امسال 28 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: این در حالی بود که طی سالهای اخیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد اهمیت نبود و این مسئله باعث مشکلات عدیدهای شد بنابراین شورای شهر دوره ششم نگاه ویژهای به این موضوع به خرج داد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه رقم 28 همت (28 هزار میلیارد تومان) رقمی بیش از 50 درصد بودجه شهرداری را تصرف میکند اما آنچه اتفاق افتاده رقمی دو برابر این عدد است، تصریح کرد: ما در سه حوزه برای خود تکلیف ایجاد کردیم؛ به عنوان مثال در حوزه مترو روزی که مدیریت شهری را برعهده گرفتیم 139 ایستگاه مترو فعال داشتیم و خطوط 6 و 7 متروی تهران افتتاح نشده بود اما در سال گذشته و جاری خط 6 را به سرانجام رساندیم، خط 7 را هم امسال تکمیل خواهیم کرد و با این اتفاق روزانه 60 هزار مسافر بیشتر جا به جا میکنیم.
وی گفت: به این ترتیب منطقه کمبرخوردار شمال غرب تهران را وارد مدار کردیم، این در حالی است که در دورههای قبلی خط 6 مترو به صورت جزیرهای افتتاح شده بود و ما به افتتاح ایستگاههای میانی آن پرداختیم.
هرمزی در ادامه با بیان اینکه طبق آمار 1167 دستگاه واگن قطار مترو داریم، اظهار کرد: تأمین این تعداد واگن طی 25 سالی که از بهرهبرداری مترو میگذرد صورت گرفت و قرارداد 630 دستگاه واگن که با بیتوجهی دولت قبل مواجه شد، با کمک دولت فعلی در مهرماه امسال به سرانجام رسید البته تعداد این واگنها افزایش پیدا کرد و به 791 دستگاه واگن رسید و ساخت آن نیز آغاز شده است.
وی همچنین به ساخت قطار ملی اشاره کرد و گفت: تأییدیه قطار ملی روز گذشته از سوی یک شرکت لهستانی صادر شد؛ دولت نیز ساخت 113 دستگاه قطار ملی را تقبل کرده است و بهزودی تولید آن آغاز میشود. تفاهم ساخت 259 واگن هم امضا شده که جمعاً با واگنهایی که از چین وارد میشود تعداد واگنهای جدید مترو به 1163 دستگاه میرسد که برابر با تعدادی است که در طی 25 سال به ناوگان متروی تهران افزوده شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خاطرنشان کرد: قدم نخست شهرداری تهران این بود که با کمک دولت موضوع واگنهای مترو را تعیین تکلیف کنیم تا سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم؛ در حال حاضر میانگین سرفاصله حرکت قطارها 7 دقیقه است که با افزایش واگنها به 4 دقیقه کاهش مییابد، این در حالی است که استاندار جهانی فاصله حرکت قطارها حدود 3 تا 4 دقیقه است.
پیش از این مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه درباره علت تأیید قطار ملی توسط یک شرکت لهستانی اعلام کرد «با توجه به اینکه ما صاحب چنین صنعتی نبودهایم و سابقه چنین فناوری را نداشتیم، بهدنبال یک شرکت باتجربه و معتبر خارجی بودیم که فرایند مهندسی، طراحی و اجرای نخستین قطار ملی ایرانی را صحهگذاری کند و این اطمینان را کسب کنیم که کار انجامشده و فرایند طیشده کاملا درست است و اگر احیانا مشکلاتی وجود دارد، آنها را شناسایی و مرتفع کنیم».
«در همین راستا یک مشاور بینالمللی لهستانی را استخدام کردهایم و در کنار این موضوع، تستهای روتین و رایجی هم داریم که یک قطار قبل از حضور در خط باید آنها را پشت سربگذارد، که این امر به موازات تست شرکت خارجی در حال انجام است».