انتشارات ققنوس کتاب «مبانی پدیدار شناسی» نوشته دان زهاوی را با ترجمه علیرضا عطارزاده منتشر کرد.
در معرفی این کتاب آمده است: «آثاری که به معرفی پدیدارشناسی میپردازند، عموماً به دو شیوه نوشته شدهاند. بعضی از این آثار به دلیل تکثر، و بنا به فرض، تشتّت آرای پدیدارشناسان ترجیح میدهند که افکار هر یک از پدیدارشناسان را مستقلاً مطرح کنند. مطابق با دیدگاه نویسندگان این آثار، نمیتوان چارچوب عامی به دست داد که مورد اتفاق همۀ پدیدارشناسان باشد. در مقابل، بعضی دیگر از این آثار کوشیدهاند چارچوب عامی برای کار پدیدارشناختی فراهم آورند، اما گاهی این چارچوب چنان محدود است که گنجاندن آرای بسیاری از پدیدارشناسان شاخص در آن مشکل است.
نویسنده این کتاب، دان زهاوی، که خود یکی از پدیدارشناسان صاحب نظر است، راه دیگری پیش میگیرد و بنا دارد با تکیه بر اندیشههای ادموند هوسرل، مارتین هایدگر و موریس مرلو-پونتی، و نیز گاهی امانوئل لویناس، ژان پل سارتر و میشل آنری، و تأکید بر اشتراکات فکری آنها، به شرح مسائل بنیادین و روش پدیدارشناسی (بخش اول)، تحلیلهای پدیدارشناختی از بعضی موضوعات اساسی (بخش دوم) و نیز کاربست پدیدارشناسی در سایر رشتهها (بخش سوم) بپردازد.
سعی نویسنده در همه این مباحث نشان دادن مبنا و بذر اندیشههای پدیدارشناسان پساهوسرلی در آثار خود هوسرل است. این کتاب علاوه بر معرفی پدیدارشناسی و خصوصاً رفع بعضی سوءبرداشتهای رایج از آن، خواننده را با شیوهای آشنا میکند که بسیاری از پدیدارشناسان همروزگار ما به فلسفهورزی میپردازند.
مبانی پدیدارشناسی در 231 صفحه به قسمت 170 هزار تومان منتشر شده است.
مقدمهای بر جامعهشناسی موسیقی
انتشارات ققنوس همچنین کتاب مقدمهای بر جامعهشناسی موسیقی نوشته تئودور آدورنو را با ترجمه محسن خیاطی منتشر کرده است.
چنانکه علاقهمندان به آثار آدورنو به خوبی میدانند، درکی که آدورنو در فلسفه خویش به خواننده ارائه میکند تحت تأثیر تأملات وی در خصوص منطق موسیقایی شکل گرفته است و به کمک همین واقعیت میتوان بسیاری ازمؤلفههای اصیل نظریه او را بهتر فهمید.
«مقدمهای بر جامعهشناسی موسیقی» از این بابت از اهمیت شایانی برخورداراست که سنگبنای رویکرد کلی آدورنو نسبت به موسیقی و فلسفه را میتوان در آن مشاهده کرد.
کتاب از 12 فصل و یک پسگفتار در خصوص جامعهشناسی موسیقی تشکیل شده است: انواع شنوندههای موسیقی، موسیقی سبک (یا مردمپسند)، کارکردهای موسیقی در جامعه بورژوایی، طبقات و قشربندیها، اپرا، مؤلفههای ملی در موسیقی، نقش موسیقی مدرن (یا آوانگارد)، و بحث میانجیگری همگی از جمله محورهایی هستند که آدورنو به کمک آنها تلاش کرده است پرسشهای ثمربخشی پیش روی جامعهشناسی موسیقی بگذارد تا راهنمای کار پژوهشگران در این حوزه باشند.
انتشارات ققنوس این کتاب را در 375 صفحه به قیمت 250 هزار تومان منتشر کرده است.