صفحه اصلی / مقاله

فرهنگی

  • 1402-12-24

رادیو جشنواره راه می‌افتد

رادیو جشنواره راه می‌افتد
  • تاریخ انتشار:
    1402-12-24

حمیدرضا افتخاری دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک در پاسخ به این سؤال که برای این دوره از جشنواره بخش‌های ویژه و متنوع درنظر گرفته شده، درباره این بخش‌ها و اهداف، خاطرنشان کرد: هدف جشنواره تغییر نکرده و همچنان احیای گونه مستند است و قدم به قدم در جشنواره به اهداف می‌رسیم. مصداق بارز آن تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، تأثیر در جدول پخش شبکه‌ها و افزایش تولید مستند است. ضرورت رسیدن به این هدف گام به گام، به روز شدن است. در دوره اول برگزاری جشنواره، روی ساختار تمرکز کردیم و سال دوم روی موضوع و ساختار تأکید داشتیم، اما امسال به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف جشنواره احیای گونه مستند بود؛ یعنی گونه مستند فراموش شده را به یاد برنامه‌ساز انداختیم که به سراغ چنین تولیداتی بروند. در حوزه ساختار، پس زمینه آموزشی این بود که ساختارها را یاد بگیرند که این اتفاق افتاد که ساختار مستند نمایشی چگونه است؟ و مستند محض چیست؟ وقتی محوریت را ساختار می‌گذارید دائماً بحث و گفت‌و‌گو می‌شود و خاصیت جشنواره‌ها همین است. جشنواره‌های حرفه‌ای موتور محرک‌اند که در آن حوزه  فعالیت بیشتر شود. وقتی ساختار را محور گذاشتیم، گفت‌و‌گو میان همکاران و کارگاه‌های آموزشی حول ساختار بود. در دوره دوم به این جمع‌بندی رسیدیم که همکاران روی ساختار مسلط شدند و به این بلوغ رسیدند و نیاز نیست ساختار را تعریف کنیم، توضیح دهیم و تمرکز کنیم. بنابراین همکاران روی ساختار متمرکزند، پس کار را موضوعی کردیم. شاید این مهمترین اتفاق جشنواره سوم بود.

افتخاری با بیان اینکه هفت جایزه برای بخش اصلی تعریف شده، افزود: در بخش ویژه نیم نگاهی به ساختار داریم به دلیل  اینکه دسته‌بندی‌ها انجام شود، نه این که به ساختار بپردازیم اما بخش اصلی که بخش جدّی ما هم هست و بیشترین اثر را از آنجا دریافت کردیم، فقط رقابت بین موضوع است؛ یعنی نشان جایزه پیشرفت می‌دهیم و هر فردی در هر ساختاری که دلش می‌خواهد اثری بسازد، انجام بدهد، فقط مدت زمان باید رعایت شود و ما هم به اثر نمره می‌دهیم. در مجموع داوری‌ها به مرحله پایانی انتخاب آثار رسیده و به نظرم جواب داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که استقبال این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل چطور بود؟ تأکید کرد: در دریافت آثار به لحاظ کمی تقریباً رشد 25 درصدی داریم و به لحاظ کیفی می‌توانیم در انتهای داوری صحبت کنیم. البته انتخاب آثار هم تمام شده است، اما از نظر کمّی رشد خوبی داشتیم. در مجموع 681 اثر قابل داوری در بخش‌های مردمی و حرفه‌ای داریم که سال گذشته 590 اثر بود. منظور از 681 اثر قابل داوری یعنی اینکه آثار در چارچوب جشنواره بودند. البته آثاری بودند که به دلیل رعایت نکردن زمان و ... حذف شدند.

دبیر جشنواره رادیویی پژواک درباره بخش تعامل با مردم، گفت: نگاه اصلی جشنواره، تحولی است؛ یعنی باید بخشی از برنامه‌های تحولی معاونت صدا درنظر بگیریم. یکی از تأکیدات سند تحول سازمان تمرکز بر راه‌اندازی نهضت تولیدات مردمی است و جشنواره پژواک رادیو با همین نگاه، نهضت تولید مردمی را راه‌اندازی می‌کند. در آینده آثار منتخب مردمی که سطح کیفی مناسب برخوردار باشند از رادیو پخش و حمایت معنوی خواهند شد.

افتخاری درباره افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره و همچنین تشکیل یک رادیوی مناسبتی جدید، گفت: افتتاحیه چهارم اردیبهشت روز رادیو و اختتامیه 30 اردیبهشت است. در این بازه زمانی رادیو جشنواره راه‌اندازی و آثار از این رادیو پخش می‌شود. این رادیو 24 ساعته است که برنامه پخش و تکرار خواهند شد.

  • برچسب ها
  • رادیو جشنواره جشنواره مستند رادیویی پژواک